ΕΠΩΝΥΜΟ ΕΛΜΑΖΑΙ ΚΛΕΜΕΝΤΙΝΑ
ΣΧΟΛΗ ΣΕΥΠ
ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΗΤΡΩΟΥ ΝΣ 8178
ΕΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ 2010-2011
ΟΝΟΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΚΟΛΟΒΕΤΣΙΟΣ-ΚΟΥΛΟΥΚΤΣΗΣ
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
FACEBOOK ΓΕΝΙΚΑ
FACEBOOK ΓΕΝΙΚΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Είναι ένας δικτυακός τόπος (site) στον οποίο ο οποιοσδήποτε χρήστης υπολογιστή μπορεί να δημιουργήσει δωρεάν τον προσωπικό του δικτυακό χώρο. Γιατί να το κάνει θα αναρωτιέστε?
Μέσα από το facebook οι άνθρωποι έχουν τη δυνατότητα να βρίσκουν παλιούς γνωστούς τους ή ακόμα κ να γνωρίζουν νέα πρόσωπα δημοφιλή ή μη κ έτσι να έρχονται σε επαφή μαζί τους, τουλάχιστον μέσω του υπολογιστή αρχικά.
Ουσιαστικά το facebook είναι ένα εργαλείο το οποίο βοηθάει στην κοινωνικοποίηση των ανθρώπων μέσω του διαδικτύου εάν αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοια. Σίγουρα ουδεμία ομοιότητα δεν υπάρχει με την πραγματική επαφή που μπορούν να έχουν δύο οι περισσότεροι άνθρωποι αλλά με τους σημερινούς ρυθμούς ζωής το facebook βρίσκει κ αυτό την χρησιμότητα του στη σημερινή κοινωνία.
Είναι απαραίτητο να έχω λογαριασμό στο facebook? Όχι απαραίτητο δεν είναι κ μάλιστα είναι πολύς ο κόσμος που δεν έχει γραφτεί <<ακόμα>> όπως κ εμείς. Από την άλλη είναι πολλοί οι άνθρωποι που θεωρούν το facebook μια ευχάριστη απασχόληση ιδίως τις ώρες που δεν έχουν να κάνουν κάτι σημαντικό.
Να επισημάνουμε σε αυτό το σημείο ότι το facebook όπως κ άλλα αντίστοιχα site του διαδικτύου (myspace, friendster κτλ) μπορεί να προκαλέσουν εθισμό στο χρήστη κ ιδίως σε νεαρά άτομα. Μέτρον άριστον λέγαν οι αρχαίοι πρόγονοι κ η ίδια αρχή μπορεί να εφαρμόσει κάλλιστε κ σε αυτή τη περίπτωση.
Η ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση και η σύναψη σχέσεων μέσα από εφαρμογές, όπως το Facebook , έχει λάβει τεράστια εξάπλωση στο διαδίκτυο και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής τρόπος επικοινωνίας για τους νεαρούς χρήστες, κάτω από 20 ετών .
Τα συμπεράσματα της έρευνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τη χρήση του Facebook στην Ελλάδα παρατίθενται παρακάτω συνοπτικά:
Τα συμπεράσματα της έρευνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τη χρήση του Facebook στην Ελλάδα παρατίθενται παρακάτω συνοπτικά:
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟ FACEBOOK
1. Facebook πολλές ώρες ή είναι περιστασιακοί χρήστες. Τα αγόρια εμφανίζονται πιο ευνοϊκά διακείμενα απέναντι στην κοινωνική δικτύωση από ό,τι τα κορίτσια και είναι περισσότερο εξαρτημένα από τη χρήση του Facebook.
2. Οι πολύωροι χρήστες του Facebook έχουν συνήθως γονείς που είναι απόφοιτοι της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο γνώσεων των γονέων σχετικά με τον Η/Υ, τόσο περισσότερο ασχολούνται τα παιδιά τους με το διαδίκτυο και την κοινωνική δικτύωση μέσω Η/Υ.
3. Οι πολύωροι χρήστες του Facebook έχουν χαμηλή συμμετοχή σε δημιουργικές δραστηριότητες κατά τον ελεύθερο χρόνο τους.
4. Οι περιστασιακοί χρήστες του Facebook στην πλειοψηφία τους ασχολούνται με τους φίλους τους, ενώ όσοι επενδύουν πολύ χρόνο είναι κατά κύριο λόγο μοναχικοί χρήστες.
5. Πολλοί θεώρησαν ότι η ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση είναι ο βολικότερος τρόπος επικοινωνίας, που θα αντικαταστήσει το email και τις πιο συμβατικές μορφές διάδρασης. Κανόνιζαν τα ραντεβού τους μέσω του Facebook αντί να τηλεφωνήσουν, συζητούσαν γιʼ αυτό με τους φίλους τους και χρησιμοποιούσαν την ηλεκτρονική ιδιόλεκτο (αργκώ).
6. Πολλοί χρήστες δήλωσαν ότι αυτό που τους συναρπάζει στο Facebook είναι ότι γνωρίζουν άτομα που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα, ότι έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες που τους ενδιαφέρουν, ακόμη και ότι συγκροτούν ομάδες μελέτης για τις εξετάσεις.
7. Η ευχαρίστηση που προέρχεται από την ενασχόληση με το Facebook και η φυγή από το διάβασμα είναι οι βασικότεροι λόγοι ενασχόλησης με αυτό (στους μαθητές Λυκείου). Το Facebook δεν είναι πια εργαλείο, αλλά εναλλακτικός τρόπος ζωής.
8. Οι περισσότεροι δήλωσαν ότι μέσω της εφαρμογής αυτής κατάφεραν να επανασυνδεθούν με άτομα ή φίλους που είχαν χάσει εδώ και καιρό.
9. Οι περισσότεροι χρήστες έχουν κουραστεί πλέον με το πλήθος των εφαρμογών του Facebook, με τις άπειρες προσκλήσεις σε quiz και test χαμηλού επιπέδου.
10. Το κυριότερο χαρακτηριστικό του Facebook, που τους προσέλκυσε εξαρχής, ήταν η απλότητα των λειτουργιών του, η δυνατότητα επιλογής των εφαρμογών με τις οποίες θα πλαισίωναν το προφίλ τους
11. Αρκετοί χρήστες είχαν κουραστεί από το ʽφακέλωμαʼ μέσω Facebook, μέσω του οποίου ο καθένας γνώριζε και μετέδιδε ποια η ψυχική διάθεση του χρήστη, τι έκανε όλες τις χρονικές στιγμές κλπ. Οι περισσότεροι από αυτούς πιστεύουν ότι η μόδα του Facebook θα περάσει και θα αντικατασταθεί με κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον, επειδή ξεπέρασε το μέτρο . Το διαδίκτυο έχει κανόνες αυτορύθμισης.
12. Πολλοί άνοιξαν λογαριασμό στο Facebook, επειδή είναι μόδα.
13. Οι περισσότεροι κατηγορούν το Facebook ότι προάγει τις επιφανειακές αόριστες σχέσεις και ότι δεν μπορούν να βρουν πραγματική στήριξη μέσω αυτού. Παρόλα αυτά, αναγνώρισαν ότι αποτελεί υποκατάστατο για όσους δεν τα καταφέρνουν στις πραγματικές σχέσεις ή έχουν περιορισμένο χρόνο γιʼ αυτές.
14. Οι χρήστες με μεγαλύτερη εξάρτηση από το Facebook, παρουσίαζαν την ίδια νοσηρή σχέση και με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τον υπολογιστή γενικότερα.
15. Οι περισσότεροι χρήστες του Facebook δεν κατάλαβαν την εξάρτηση από αυτό μέχρι που κατέληξαν να αναλώνουν πολλές ώρες ασχολούμενοι με τις εφαρμογές του και σκεφτόταν γιʼ αυτό ακόμη κι όταν έκλειναν τον υπολογιστή.
16. Το Facebook παρέχει το προσωπείο της αυτοεκτίμησης. Πολλοί αρθρώνουν συναισθήματα μέσα από αυτό, που δεν θα τολμούσαν να τα πουν στην πραγματική ζωή. Το ένστικτο και το συναίσθημα απελευθερώνεται. Αρκετοί χρήστες διατηρούσαν παραπάνω από δύο λογαριασμούς στο Facebook με διαφορετικά χαρακτηριστικά κάθε φορά. Πολλαπλές και σχιζοειδείς προσωπικότητες.
17. Το γλωσσικό επίπεδο των χρηστών του Facebook πολλές φορές κατρακυλάει σε ύβρεις και χυδαιολογίες, ενώ η ελληνική ορθογραφία παραχαράσσεται. Η γλώσσα είναι ένα συνονθύλευμα αγγλικών συντμήσεων και ελληνικών. Συχνή είναι η χρήση emoticons που όμως γίνονται δύσκολα στην αποκρυπτογράφησή τους και δυσχεραίνουν τη φόρτωση της σελίδας.
18. Το Facebook αποτελεί μέσο επικοινωνίας, ειδικά για νέους επαρχιακών πόλεων , που δεν έχουν πολλές ευκαιρίες να γνωρίσουν όσους θα επιθυμούσαν. Παράλληλα προσφέρει τα δυνατότητα είτε για ιδιωτική συνομιλία είτε για μαζική συζήτηση.
19. Σε χρήστες μικρότερης ηλικίας αναπτύσσεται ανταγωνισμός για το ποιος θα προσελκύσει περισσότερους φίλους, κυρίως του αντιθέτου φύλου.
20. Οι γυναίκες χρήστες προβάλλουν τις περισσότερες φορές ένα μυστηριώδη εαυτό, που περιμένει να ανακαλυφθεί από κάποιο χρήστη με έξοχα προσόντα, γρήγορο στη γραφή και με καλές ατάκες. Οι φωτογραφίες που τοποθετούν στο προφίλ τους είναι προκλητικές μερικές φορές ή παρμένες από τον κόσμο των κινουμένων σχεδίων. Οι άντρες χρήστες συνήθως επαίρονται για τα σωματικά τους προσόντα και για τον ʽτσαμπουκάʼ που μπορούν να επιδείξουν.
21. Οι περισσότεροι χρήστες δεν ενοχλούνται που το Facebook βρίθει διαφημίσεων και πολλές φορές παίρνει πολιτική διάσταση ερήμην τους.
Ποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από τους «απρόσωπους» φίλους;Οι άνθρωποι αποξενώθηκαν, κλείστηκαν στο καβούκι τους. Το Facebook και οι άλλοι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης επιχείρησαν να ανοίξουν τις καρδιές και το στόμα τους, να τους βοηθήσουν να εκφραστούν, να ανταλλάξουν συναισθήματα και απόψεις. Πόσο τα κατάφεραν; Ποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από τους «απρόσωπους» φίλους; Ένα είναι το σίγουρο. Πολλοί έκλαψαν, άλλοι στενοχωρήθηκαν και αρκετοί είπαν «επιτέλους να κλείσει», όταν το περασμένο σαββατοκύριακο διέρρευσε στο διαδίκτυο η αναπάντεχη είδηση που τελικά αποδείχθηκε φάρσα: «Kλείνει το Facebook!». Ποια καινοτομία έφερε στην παγκόσμια κοινωνία ο 26χρονος Εβραίος Μαρκ Ζάκερμπεργκ και πώς άλλαξε τις ζωές των ανθρώπων;
Kατάρα ή ευλογία; Aνθρώπινη επαφή ή απρόσωπη επικοινωνία; Διάχυση ιδεών, πληροφοριών ή χειραγώγηση θέσεων και επιβολή απόψεων; Social networking ή, στα Ελληνικά, κοινωνική δικτύωση; Αμφιλεγόμενα, πολυσυζητημένα, με εχθρούς και φίλους. Με οπαδούς και πολέμιους. Το σίγουρο είναι ότι το πιο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο, το Facebook, έφερε τα κάτω-πάνω στην παγκόσμια διαδικτυακή επικοινωνία. Μάλιστα, σε σημείο που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων το περασμένο σαββατοκύριακο όταν κυκλοφόρησε η φήμη ότι τον ερχόμενο Μάρτιο θα κλείσει.
Η είδηση έκανε άνω-κάτω το διαδίκτυο και τελικά αποδείχθηκε μια φάρσα του ιστότοπου Weekly World. Ο ιστότοπος μετέδωσε την είδηση ότι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, συνιδρυτής και πρόεδρος του Facebook, ανακοίνωσε ότι η πλατφόρμα θα κλείσει τον προσεχή Μάρτιο και ότι «η διαχείρισή της του προκαλεί πολύ άγχος». Η πλαστή «είδηση» έκανε το γύρο του διαδικτύου και κινητοποίησε εκατοντάδες χρήστες του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου. Η αντίδραση του Facebook ήταν άμεση, έδωσε τέρμα στους ψιθύρους και αναπτέρωσε τις ελπίδες και το ηθικό των οπαδών του: «Δεν κλείνουμε».
Το δημοσίευμα που μεταδόθηκε αναφερόταν σε δηλώσεις του Μαρκ Ζάκερμπεργκ, σύμφωνα με τις οποίες «το Facebook είναι πια εκτός ελέγχου και το άγχος της διοίκησης της εταιρείας έχει καταστρέψει τη ζωή μου. Πρέπει να βάλω ένα τέλος σ’ αυτή την τρέλα. Δεν με νοιάζουν τα λεφτά. Θέλω μόνο τη ζωή μου πίσω!», ήταν η δήθεν δήλωση του Mark. Ο συνιδρυτής και πρόεδρός του, Mark Elliot «Zuck» Zuckerberg, ο δημιουργός και εμπνευστής του ιστότοπου, επελέγη το μήνα Δεκέμβριο από το έγκυρο περιοδικό «Τime» ως το πρόσωπο της χρονιάς για το 2010 και έγινε εξώφυλλο. Σήμερα είναι μόλις 26 χρονών και δισεκατομμυριούχος. Πολλοί τον αποκαλούν διάδοχο του Bill Gates της Microsoft και του Steve Jobs της Apple.
Άνοιξε τις καρδιές των ανθρώπων
Τι είναι εκείνο, όμως, που έδωσε στην ανθρωπότητα ο νεαρός Εβραίος που ξεχώρισε από τα φοιτητικά του χρόνια στο Χάρβαρντ; Όσοι πιστεύουν στο Facebook, αλλά και όσοι δεν πιστεύουν, καταλήγουν σε ένα και μοναδικό συμπέρασμα. Το Facebook είναι η πρώτη στο είδος της πλατφόρμα, που ήρθε να καλύψει ένα μεγάλο κενό που υπήρχε τα τελευταία χρόνια στην ατομική και επιχειρηματική προβολή των ανθρώπων, κυρίως όμως στην ανάγκη τους να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να εκφραστούν. Να μιλήσουν για τα προβλήματά τους, να αναζητήσουν λύσεις, ακόμη και να ακούσουν μιαν άλλη άποψη, έστω κι αν αυτή δεν τους έβγαζε από τη μιζέρια και τον πόνο τους.
Το Facebook έφερε πιο κοντά τους ανθρώπους, άνοιξε νέα σύνορα στις σχέσεις τους, στις επιθυμίες, στα όνειρά τους. Τους έφερε σε επαφή με ανθρώπους μίλια μακριά, αλλά με ίδιες απόψεις και ενδιαφέροντα.
Με το Facebook -έστω και με αυτό τον ασυνήθιστα απρόσωπο τρόπο- οι άνθρωποι άρχισαν τουλάχιστον να μιλούν, να μοιράζονται απόψεις, προβλήματα, να ενδιαφέρονται για το πρόβλημα του ηλεκτρονικού τους φίλου. Αυτή είναι η μια πλευρά. Η θετική, η εποικοδομητική, η «ανθρώπινη». Υπάρχει και η άλλη πλευρά. Η σκοτεινή, η δύσκολη, η επικίνδυνη.
Η γοητεία κρύβει παγίδες
Πίσω από τα ωραία λόγια, τις εξαίρετες φωτογραφίες, τις ενδιαφέρουσες υποσχέσεις κρύβονται κίνδυνοι και παγίδες, απειλές και προβλήματα.
Πολλοί, κυρίως νέοι, πέφτουν σε παγίδες. Στη γοητεία των άγνωστων, στην έλξη των κοινωνικών δικτύων, που μετατρέπονται αρκετές φορές σε υποχείριά τους. Άλλοι πάλι αυτοπαγιδεύονται, τοποθετούν κάμερες, εκθέτουν τις προσωπικές τους στιγμές, αλλά και τις μεγάλες τους αδυναμίες.
Ελκύονται και ενθουσιάζονται από τους φίλους που δημιουργούν στο λεγόμενα κοινωνικά δίκτυα ή αγγλιστί social networks και χάνονται κυριολεκτικά σε αμέτρητους καταλόγους με πρόσωπα που δεν γνωρίζουν καθόλου, πραγματικά. Αν τους ρωτήσεις θα σου απαντήσουν: «Διευρύνουμε τους φίλους μας». Παραχωρούν προσωπικά δεδομένα, εκτίθενται, μετατρέπονται σε λεία στα χέρια απατεώνων, άσπονδων «φίλων» και πολλές φορές των αντιπάλων τους.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 75% των παιδιών και εφήβων στην Ευρώπη χρησιμοποιεί σήμερα τα λεγόμενα «social media» στο διαδίκτυο και σχεδόν ένα στα δύο έχει αποκαλύψει προσωπικά δεδομένα του. Εκτιμήσεις της Ε.Ε. παρουσιάζουν τον αριθμό των χρηστών να φθάνει τα 107,4 εκατομμύρια χρήστες το 2012.
Mόδα ή ανάγκη επικοινωνίας;
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Ευστράτιος Παπάνης, επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ανάμεσα σε χρήστες του Facebook ηλικίας 15-58 ετών:
• Τα κορίτσια χρησιμοποιούν το Facebook, είτε πολλές ώρες είτε περιστασιακά, σε αντίθεση με τα αγόρια, που είναι πιο «σταθερά» στη χρήση του.
• Το Facebook εμπλουτίζει την ποιότητα της επικοινωνίας των ανδρών χρηστών, καθώς πολλαπλασιάζει τις ευκαιρίες επικοινωνίας, ιδιαίτερα με τις γυναίκες.
• Οι πολύωροι χρήστες έχουν συνήθως γονείς υψηλού μορφωτικού επιπέδου.
• Κατά τη γνώμη τους, η ηλεκτρονική δικτύωση είναι ο βολικότερος τρόπος επικοινωνίας.
• Το Facebook συνέβαλε στην επανασύνδεση με φίλους που είχαν χάσει.
• Πολλοί ασχολήθηκαν επειδή είναι στη μόδα.
• Οι περισσότεροι το κατηγορούν ότι δημιουργεί επιφανειακές σχέσεις.
• Πολλοί κατάλαβαν την εξάρτησή τους όταν πια είχαν αρχίσει να περνούν πολλές ώρες σε αυτό και το σκέφτονταν ακόμη κι όταν έκλειναν τον υπολογιστή.
• Στο Facebook πολλοί εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα που δεν θα τολμούσαν να αποκαλύψουν στην πραγματική ζωή.
• Πολλοί θεωρούν ότι ενθαρρύνει την επικοινωνία ανθρώπων με χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλό κοινωνικό άγχος και κάτω του μετρίου εξωτερική εμφάνιση. Όμως, οι «κοινωνικά ικανοί» χρήστες μεταφέρουν τη δεξιότητά τους αυτή και στον online κόσμο. Ωστόσο, οι ντροπαλοί συνήθως το προτιμούν επειδή μπορούν να προετοιμάσουν την επικοινωνία τους και να αποκαλύψουν μόνο στοιχεία της προσωπικότητάς τους.
Μην αποκαλύπτετε προσωπικά σας δεδομένα
ΜΙΛΩΝΤΑΣ σε σεμινάριο, ο Michel Walrave του Πανεπιστημίου της Αμβέρσας επισήμανε ότι «όσοι χρησιμοποιούν τέτοια μέσα και ειδικά τα παιδιά, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να δεχθούν προσωπικού χαρακτήρα επιθέσεις ή και να αποκαλύψουν προσωπικά τους στοιχεία σε πολύ μεγάλο αριθμό χρηστών χωρίς καν να το αντιληφθούν». Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στους κινδύνους παρενόχλησης, προσωπικών επιθέσεων, απειλών ή και εκβιασμών, επισημαίνοντας ότι πολλοί χρήστες δεν συνειδητοποιούν την ευρεία διάδοση και χρήση των στοιχείων και πληροφοριών που «ανεβάζουν» στις σελίδες τα «προφίλ» τους, που είναι ανοιχτά σε πολλούς, φίλους, φίλους των φίλων, εργοδότες, καθηγητές και άλλους. Αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο και μπορεί να τους εκθέσει σε διάφορες καταστάσεις. Mάλιστα, οι ειδικοί προχωρούν και δίνουν ορισμένες συμβουλές για όσους ασχολούνται με τα κοινωνικά δίκτυα, όπως:
Πρώτο: Να προσέχουν στις φωτογραφίες που αναρτούν.
Δεύτερο: Να προσέχουν στις προσωπικές πληροφορίες που διαχέουν.
Τρίτο: Να προσέχουν στο webcam.
Εκείνο που είναι πολύ σημαντικό είναι οι χρήστες να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που διατρέχουν και να λαμβάνουν μέτρα για να τους ελαχιστοποιήσουν, αν όχι να τους εξαλείψουν. Ήδη, η Ε.Ε. έχει προσπαθήσει να δώσει μια πρώτη συμβουλή-κατεύθυνση και έπονται συνέχεια και άλλες:
*Η ηλεκτρονική παρενόχληση είναι οποιοδήποτε είδος επανειλημμένης επιθετικής συμπεριφοράς λεκτικής, ψυχολογικής ή σωματικής, που πραγματοποιείται από ένα άτομο ή μια ομάδα ατόμων κατά τρίτων.
*Η ηλεκτρονική παρενόχληση είναι εσφαλμένη και απαράδεκτη συμπεριφορά. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παραβλέπεται ή να αγνοείται.
*Η Ε.Ε. καλεί τους χρήστες να μην απαντούν σε μηνύματα, που σκοπεύουν να τους παρενοχλήσουν ή να τους αναστατώσουν, να κρατούν τα μηνύματα που τους στέλλουν ως αποδεικτικό παρενόχλησης, ώστε σε περίπτωση που ζητήσουν βοήθεια ή προχωρήσουν σε καταγγελία να έχουν αποδεικτικά στοιχεία στα χέρια τους.
Επίσης, προτρέπονται οι χρήστες να μη δημοσιοποιούν την πιστωτική κάρτα τους, τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης και τους κωδικούς πρόσβασής τους. Ακόμη πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί όταν σερφάρουν στις ειδικές κατηγορίες ιστοσελίδων που φαίνονται όπως την e-mail σελίδα, ή τη σελίδα που χρησιμοποιούν για να συνδεθούν σε μια ιστοσελίδα στο διαδίκτυο. Οι ειδικοί είναι ξεκάθαροι. Προσοχή στα phishing. Σε μια τέτοια περίπτωση μπορεί να γίνει αναγνώριση της αρχικής σελίδας από τη διεύθυνση. Για παράδειγμα, η διεύθυνση στο Διαδίκτυο για e-mail = στο Yahoo είναι «mail.yahoo.com» και το phishing σελίδες για το e-mail στο yahoo θα είναι πολύ διαφορετικά, όπως το «abc.phishhhhhhh.com».
Συμφωνία για τους ιστότοπους και η κοινωνική δικτύωση
ΣΤΙΣ 10 Φεβρουαρίου 2009, κατά την ημέρα ασφαλέστερου διαδικτύου που οργάνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπεγράφη μια ευρωπαϊκή συμφωνία για τη βελτίωση της ασφάλειας χρηστών κάτω των 18 ετών ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης. Τη συμφωνία υπέγραψαν 17 μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο και με αυτή δεσμεύονται να εργαστούν για τη βελτίωση της ασφάλειας χρηστών κάτω των 18 ετών ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση πιστεύει ότι για να εξασφαλιστεί η περαιτέρω ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων, οι νεαροί χρήστες θα πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς όταν διευρύνουν τα δίκτυά τους ή όταν μοιράζονται τις προσωπικές τους πληροφορίες.
Μεταξύ των εταιρειών που υπέγραψαν τη συμφωνία συγκαταλέγονται οι εταιρείες Arto, Bebo, Dailymotion, Facebook, Giovani.it, Google/YouTube, Hyves, Microsoft Europe, Myspace, Nasza-klaza.pl, Netlog, One.lt, Skyrock, StudiVZ, Sulake/Habbo Hotel, Yahoo!Europe, και Zap.lu.
Την ημέρα αυτή οι σημαντικότεροι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης στην Ευρώπη συναντήθηκαν για πρώτη φορά και αναγνώρισαν την ευθύνη που επωμίζονται για τον εντοπισμό των κινδύνων που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν στους ιστοτόπους τους τα άτομα ηλικίας κάτω των 18 ετών. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνεται η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο (παρενόχληση παιδιών σε διαδικτυακούς ιστότοπους ή μέσω κινητών μηνυμάτων), η παρενόχληση (από ενήλικες που επιχειρούν να αποκτήσουν φιλικές σχέσεις με παιδιά με την πρόθεση να τα κακοποιήσουν σεξουαλικά) και η επικίνδυνη συμπεριφορά όπως η αποκάλυψη προσωπικών πληροφοριών. Ανάλογες πρωτοβουλίες αποτελούν και οι κατευθυντήριες γραμμές για την κοινωνική δικτύωση που έδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου και που χρονολογούνται από τον Απρίλιο του 2008, καθώς και χωριστές συμφωνίες μεταξύ του Myspace και του Facebook με γενικούς εισαγγελείς από 49 πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών.
Κοινωνική δικτύωση
Τι είναι, όμως, η κοινωνική δικτύωση με την αυστηρή έννοια του όρου; Η κοινωνική δικτύωση είναι όταν οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή με άλλους ανθρώπους σε συγκεκριμένες κοινωνικές ιστοσελίδες. Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να σχετίζονται ακόμη και με τα κοινά ενδιαφέροντά τους όπως ο αθλητισμός, η τέχνη, η μουσική ή να είναι γενικά ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης όπου ο καθένας μπορεί να λάβει μέρος. Με τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όλοι μπορούν να επικοινωνήσουν με φίλους, την οικογένεια, τους γνωστούς τους σε διάφορες επιχειρήσεις και ακόμη και με ανθρώπους με τους οποίους δεν συναντήθηκαν ποτέ. Με ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Αρκετά συχνά πλέον οι άνθρωποι επικοινωνούν με άλλους ανθρώπους και αναπτύσσουν σχέσεις, φιλίες ή ακόμη και επιχειρηματικές σχέσεις. Οι μεγαλύτερες ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το Facebook και το Twitter.
Εκτός από αυτές λειτουργούν και οι σελίδες επιχειρηματικής δικτύωσης όπως το linkedln, που στοχεύουν στη σύνδεση με άλλα άτομα στον τομέα των επιχειρήσεων. Οι εργαζόμενοι περιγράφουν τις δεξιότητες, τα προσόντα και την πείρα τους και οι εργοδότες έχουν την ευχέρεια, αν το επιθυμούν, να αναζητήσουν και να βρουν προσωπικό. Επίσης υπάρχουν ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης για τους ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, υπάρχουν ιστότοποι για τους ανθρώπους που τους αρέσει η μαγειρική, η οικονομία, η πολιτική, το ποδόσφαιρο, η τέχνη ή η κηπουρική.
Κάποιος μας βλέπει...
Τα προσωπικά δεδομένα δεν είναι ασφαλή στο Facebook
Το ένα είναι η δημοφιλέστερη ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως. Το άλλο, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαδικτυακών υπηρεσιών, ο κολοσσός των μηχανών αναζήτησηςκαι πολλά ακόμα. Facebook και Google, όμως, έχουν, πέραν της δημοτικότητάς τους, ακόμα ένα κοινό: την αυξανόμενη οργή εναντίον τους για «κατάχρηση της εμπιστοσύνης» και «παραβίαση των προσωπικών δεδομένων» των χρηστών. Αραγε, υπάρχει χώρος για πραγματικά προσωπικά δεδομένα στο Ιντερνετ;
Εναν χρόνο αφότου ξεκίνησε το Facebook, το 2005, η πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων του περιοριζόταν στην εξής φράση: «Τα προσωπικά σας στοιχεία δεν θα γνωστοποιηθούν ποτέ σε οποιονδήποτε πέραν της δικής σας ομάδας φίλων». Πέντε χρόνια αργότερα, η ίδια πολιτική τραβάει σε μάκρος 5.830 λέξεων- όπως σχολιάζουν με νόημα οι απανταχού επικριτές της, είναι περισσότερες και από το αμερικανικό Σύνταγμα. Μόλις προχθές, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ιστοσελίδας, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αναγνώρισε ότι «πολλοί άνθρωποι είναι εκνευρισμένοι μαζί μας» και ανακοίνωσε ευρείες αλλαγές στις ρυθμίσεις απορρήτου, με στόχο την απλοποίησή τους και την καλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων των 400 εκατομμυρίων χρηστών- που οσονούπω λέγεται ότι θα αγγίξουν το μισό δισεκατομμύριο... Αντίο... Το timing της ανακοίνωσης δεν ήταν τυχαίο. Σε έρευνα που έκανε πρόσφατα η βρετανική εταιρεία δημοσκοπήσεων Sophos σε 1.600 χρήστες, ένα 16% δήλωσε πως έχει ήδη σταματήσει να χρησιμοποιεί το Facebook και άλλο ένα 60% πως είναι «πιθανό» ή «πολύ πιθανό» να ρίξει σύντομα μαύρη πέτρα στην ιστοσελίδα, λόγω ακριβώς, ανησυχιών για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους. Η αυριανή ημέρα, μάλιστα, έχει ανακηρυχθεί Quit Facebook Day, «Ημέρα Εγκαταλείψτε το Facebook» - πάνω από 23.200 χρήστες ορκίζονται να το κάνουν αυτό στην ομώνυμη ιστοσελίδα. Σε ολόκληρο τον κόσμο, αρχές και οργανώσεις, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το αμερικανικό Κέντρο Πληροφόρησης για την Ηλεκτρονική Ιδιωτικότητα, υψώνουν τελευταία επικριτικές φωνές όσον αφορά την περιπλοκότητα των ρυθμίσεων απορρήτου του Facebook. Αφορμή (τελευταία, διότι έχουν υπάρξει πολλές) στάθηκε η αλλαγή τους τον περασμένο μήνα, και κυρίως το πρόγραμμα «στιγμιαίας εξατομίκευσης», που συνδέει «επιλεγμένους συνεργάτες» με τις «δημόσιες πληροφορίες» των χρηστών.
«Οι χρήστες είναι προϊόν».
Κάποιοι θεωρούν τις αλλαγές που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο Ζάκερμπεργκ ένα θετικό βήμα. Αλλοι, όπως ο αρθρογράφος του «Νewsweek» Ντάνιελ Λάιονς, θεωρούν ότι είναι «πολύ λίγες, πολύ αργά». Τα τελευταία πέντε χρόνια, σημειώνει ο Λάιονς, το Facebook άλλαξε πολλές φορές την πολιτική απορρήτου του, «πάντα στην ίδια κατεύθυνση και κάθε φορά το σενάριο είναι το ίδιο. Ο κόσμος διαμαρτύρεται. Το Facebook μένει ατάραχο, κατόπιν κάνει ότι απολογείται, κατόπιν κάνει λίγο πίσω και κανείς δεν συνειδητοποιεί πως ύστερα από αυτή τη μικρή υποχώρηση, ο Ζάκερμπεργκ ξαναπερνάει στην επίθεση με νέες ρυθμίσεις σχεδιασμένες να συγκεντρώσουν ακόμα περισσότερες προσωπικές πληροφορίες... Η αλήθεια είναι ότι ο Ζάκερμπεργκ χρειάζεται τις προσωπικές σας πληροφορίες. Εξαρτάται από αυτό η επιχείρησή του.
Σε ό,τι αφορά το Facebook, το πιο σημαντικό που πρέπει να καταλάβετε είναι πως δεν είστε οι πελάτες του, είστε το στοκ του, το προϊόν που πουλάει. Οι πραγματικοί πελάτες του είναι οι διαφημιστές. Στο ένα δισ. δολάρια αναμένεται να φτάσουν τα έσοδα του Facebook το 2015, κατά κύριο λόγο από τις διαφημίσεις. Η επιλογή για το αν θα το χρησιμοποιούμε και τι πληροφορίες θα μοιραζόμαστε, δική μας.
Η Google παρακολουθούσε τα ξεκλείδωτα οικιακά δίκτυα!
Η γερμανική Εισαγγελία έχει αρχίσει δικαστική έρευνα εις βάρος της. Ο αυστραλός υπουργός Επικοινωνιών Στίβεν Κόνροϊ τη χαρακτήρισε ως «τον μεγαλύτερο παραβάτη του ιδιωτικού ασύλου των πολιτών στην παγκόσμια ιστορία». Και δύο Αμερικανοί πολίτες αξιώνουν διά της δικαστικής οδού να πληρώσει 10.000 δολάρια για κάθε τέτοια παραβίαση που έκανε. Οταν αποκαλύφθηκε, στα μέσα του μήνα, πως η Google συνέλεγε επί τέσσερα χρόνια στοιχεία από (ξεκλείδωτα) ασύρματα οικιακά δίκτυα, σίγουρα δεν φανταζόταν ότι με ένα «συγγνώμη, λάθος» που είπε και μια υπόσχεση να σβήσει τα δεδομένα που είχε συγκεντρώσει στα αρχεία της το ζήτημα θα έληγε. Πιθανώς όμως να μη μπορούσε να φανταστεί ούτε το μέγεθος της θύελλας που θα ξεσπούσε. Η εκδοχή της εταιρείας έχει ως εξής: «Το 2006, ένας μηχανικός που εργαζόταν πάνω σε ένα πειραματικό σχέδιο Wi-Fi (ασύρματης δικτύωσης) έγραψε έναν κώδικα που συλλέγει δειγματικά όλες τις κατηγορίες πληροφοριών από δημόσια ασύρματα δίκτυα. Εναν χρόνο αργότερα, όταν η κινητή μας ομάδα άρχισε να συλλέγει βασικά δεδομένα ασύρματων δικτύων όπως πληροφορίες SSΙD (το όνομα που έχει κάθε δίκτυο) και διευθύνσεις ΜΑC με τα αυτοκίνητα του Street View, ο κώδικας αυτός συμπεριελήφθη στο λογισμικό- παρότι οι υπεύθυνοι ούτε ήθελαν, ούτε είχαν σκοπό να χρησιμοποιήσουν τέτοια δεδομένα». Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Οτι τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιεί η Google για το (αμφιλεγόμενο από τη μέρα που πρωτοξεκίνησε στις ΗΠΑ, τον Μάιο του 2007) πρόγραμμα χαρτογράφησης Street View συγκέντρωναν επί τέσσερα χρόνια, «κατά λάθος», στοιχεία για τις κινήσεις που έκαναν στο Διαδίκτυο, μέσω ξεκλείδωτων ασύρματων δικτύων, εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο.
Δεν έσβησαν τα δεδομένα. Οπως επισημαίνει η «Figaro», η Google δεν εξήγησε ποτέ ούτε σε τι συνίστατο το «πειραματικό πρότζεκτ» πάνω στο οποίο δούλευε το 2006, ούτε πώς ακριβώς συμπεριελήφθη ο κώδικας στο λογισμικό του Street View, ούτε γιατί κρατούσε τα δεδομένα στα αρχεία της και δεν τα έσβηνε. Στην πραγματικότητα, η όλη ιστορία ίσως να μην αποκαλυπτόταν ποτέ αν οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων του Αμβούργου δεν πίεζαν την εταιρεία για διαφάνεια όσον αφορά τα δεδομένα που συγκεντρώνονταν μέσω ασύρματων δικτύων.
Ο αυστραλός υπουργός Επικοινωνιών δηλώνει πεπεισμένος πως η Google έγραψε και ενσωμάτωσε εσκεμμένα τον επίμαχο κώδικα και την κατηγόρησε πως θεωρεί εαυτόν υπεράνω του νόμου. Ο άνδρας από την Ουάσιγκτον και η γυναίκα από το Ορεγκον που κατέθεσαν μήνυση εναντίον της κατάφεραν ήδη να αναβληθεί το σβήσιμο των (προσωπικών)
δεδομένων που έχει συγκεντρώσει. Ζητούν μάλιστα να αναγνωριστεί στη μήνυσή τους καθεστώς ομαδικής αγωγής- εάν αυτό συμβεί, οι ενάγοντες μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα εκατομμύρια.
"Πως να διαγραφώ από το facebook;"
Εναν χρόνο αφότου ξεκίνησε το Facebook, το 2005, η πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων του περιοριζόταν στην εξής φράση: «Τα προσωπικά σας στοιχεία δεν θα γνωστοποιηθούν ποτέ σε οποιονδήποτε πέραν της δικής σας ομάδας φίλων». Πέντε χρόνια αργότερα, η ίδια πολιτική τραβάει σε μάκρος 5.830 λέξεων- όπως σχολιάζουν με νόημα οι απανταχού επικριτές της, είναι περισσότερες και από το αμερικανικό Σύνταγμα. Μόλις προχθές, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ιστοσελίδας, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αναγνώρισε ότι «πολλοί άνθρωποι είναι εκνευρισμένοι μαζί μας» και ανακοίνωσε ευρείες αλλαγές στις ρυθμίσεις απορρήτου, με στόχο την απλοποίησή τους και την καλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων των 400 εκατομμυρίων χρηστών- που οσονούπω λέγεται ότι θα αγγίξουν το μισό δισεκατομμύριο... Αντίο... Το timing της ανακοίνωσης δεν ήταν τυχαίο. Σε έρευνα που έκανε πρόσφατα η βρετανική εταιρεία δημοσκοπήσεων Sophos σε 1.600 χρήστες, ένα 16% δήλωσε πως έχει ήδη σταματήσει να χρησιμοποιεί το Facebook και άλλο ένα 60% πως είναι «πιθανό» ή «πολύ πιθανό» να ρίξει σύντομα μαύρη πέτρα στην ιστοσελίδα, λόγω ακριβώς, ανησυχιών για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους. Η αυριανή ημέρα, μάλιστα, έχει ανακηρυχθεί Quit Facebook Day, «Ημέρα Εγκαταλείψτε το Facebook» - πάνω από 23.200 χρήστες ορκίζονται να το κάνουν αυτό στην ομώνυμη ιστοσελίδα. Σε ολόκληρο τον κόσμο, αρχές και οργανώσεις, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το αμερικανικό Κέντρο Πληροφόρησης για την Ηλεκτρονική Ιδιωτικότητα, υψώνουν τελευταία επικριτικές φωνές όσον αφορά την περιπλοκότητα των ρυθμίσεων απορρήτου του Facebook. Αφορμή (τελευταία, διότι έχουν υπάρξει πολλές) στάθηκε η αλλαγή τους τον περασμένο μήνα, και κυρίως το πρόγραμμα «στιγμιαίας εξατομίκευσης», που συνδέει «επιλεγμένους συνεργάτες» με τις «δημόσιες πληροφορίες» των χρηστών.
«Οι χρήστες είναι προϊόν».
Κάποιοι θεωρούν τις αλλαγές που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο Ζάκερμπεργκ ένα θετικό βήμα. Αλλοι, όπως ο αρθρογράφος του «Νewsweek» Ντάνιελ Λάιονς, θεωρούν ότι είναι «πολύ λίγες, πολύ αργά». Τα τελευταία πέντε χρόνια, σημειώνει ο Λάιονς, το Facebook άλλαξε πολλές φορές την πολιτική απορρήτου του, «πάντα στην ίδια κατεύθυνση και κάθε φορά το σενάριο είναι το ίδιο. Ο κόσμος διαμαρτύρεται. Το Facebook μένει ατάραχο, κατόπιν κάνει ότι απολογείται, κατόπιν κάνει λίγο πίσω και κανείς δεν συνειδητοποιεί πως ύστερα από αυτή τη μικρή υποχώρηση, ο Ζάκερμπεργκ ξαναπερνάει στην επίθεση με νέες ρυθμίσεις σχεδιασμένες να συγκεντρώσουν ακόμα περισσότερες προσωπικές πληροφορίες... Η αλήθεια είναι ότι ο Ζάκερμπεργκ χρειάζεται τις προσωπικές σας πληροφορίες. Εξαρτάται από αυτό η επιχείρησή του.
Σε ό,τι αφορά το Facebook, το πιο σημαντικό που πρέπει να καταλάβετε είναι πως δεν είστε οι πελάτες του, είστε το στοκ του, το προϊόν που πουλάει. Οι πραγματικοί πελάτες του είναι οι διαφημιστές. Στο ένα δισ. δολάρια αναμένεται να φτάσουν τα έσοδα του Facebook το 2015, κατά κύριο λόγο από τις διαφημίσεις. Η επιλογή για το αν θα το χρησιμοποιούμε και τι πληροφορίες θα μοιραζόμαστε, δική μας.
Η Google παρακολουθούσε τα ξεκλείδωτα οικιακά δίκτυα!
Η γερμανική Εισαγγελία έχει αρχίσει δικαστική έρευνα εις βάρος της. Ο αυστραλός υπουργός Επικοινωνιών Στίβεν Κόνροϊ τη χαρακτήρισε ως «τον μεγαλύτερο παραβάτη του ιδιωτικού ασύλου των πολιτών στην παγκόσμια ιστορία». Και δύο Αμερικανοί πολίτες αξιώνουν διά της δικαστικής οδού να πληρώσει 10.000 δολάρια για κάθε τέτοια παραβίαση που έκανε. Οταν αποκαλύφθηκε, στα μέσα του μήνα, πως η Google συνέλεγε επί τέσσερα χρόνια στοιχεία από (ξεκλείδωτα) ασύρματα οικιακά δίκτυα, σίγουρα δεν φανταζόταν ότι με ένα «συγγνώμη, λάθος» που είπε και μια υπόσχεση να σβήσει τα δεδομένα που είχε συγκεντρώσει στα αρχεία της το ζήτημα θα έληγε. Πιθανώς όμως να μη μπορούσε να φανταστεί ούτε το μέγεθος της θύελλας που θα ξεσπούσε. Η εκδοχή της εταιρείας έχει ως εξής: «Το 2006, ένας μηχανικός που εργαζόταν πάνω σε ένα πειραματικό σχέδιο Wi-Fi (ασύρματης δικτύωσης) έγραψε έναν κώδικα που συλλέγει δειγματικά όλες τις κατηγορίες πληροφοριών από δημόσια ασύρματα δίκτυα. Εναν χρόνο αργότερα, όταν η κινητή μας ομάδα άρχισε να συλλέγει βασικά δεδομένα ασύρματων δικτύων όπως πληροφορίες SSΙD (το όνομα που έχει κάθε δίκτυο) και διευθύνσεις ΜΑC με τα αυτοκίνητα του Street View, ο κώδικας αυτός συμπεριελήφθη στο λογισμικό- παρότι οι υπεύθυνοι ούτε ήθελαν, ούτε είχαν σκοπό να χρησιμοποιήσουν τέτοια δεδομένα». Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Οτι τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιεί η Google για το (αμφιλεγόμενο από τη μέρα που πρωτοξεκίνησε στις ΗΠΑ, τον Μάιο του 2007) πρόγραμμα χαρτογράφησης Street View συγκέντρωναν επί τέσσερα χρόνια, «κατά λάθος», στοιχεία για τις κινήσεις που έκαναν στο Διαδίκτυο, μέσω ξεκλείδωτων ασύρματων δικτύων, εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο.
Δεν έσβησαν τα δεδομένα. Οπως επισημαίνει η «Figaro», η Google δεν εξήγησε ποτέ ούτε σε τι συνίστατο το «πειραματικό πρότζεκτ» πάνω στο οποίο δούλευε το 2006, ούτε πώς ακριβώς συμπεριελήφθη ο κώδικας στο λογισμικό του Street View, ούτε γιατί κρατούσε τα δεδομένα στα αρχεία της και δεν τα έσβηνε. Στην πραγματικότητα, η όλη ιστορία ίσως να μην αποκαλυπτόταν ποτέ αν οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων του Αμβούργου δεν πίεζαν την εταιρεία για διαφάνεια όσον αφορά τα δεδομένα που συγκεντρώνονταν μέσω ασύρματων δικτύων.
Ο αυστραλός υπουργός Επικοινωνιών δηλώνει πεπεισμένος πως η Google έγραψε και ενσωμάτωσε εσκεμμένα τον επίμαχο κώδικα και την κατηγόρησε πως θεωρεί εαυτόν υπεράνω του νόμου. Ο άνδρας από την Ουάσιγκτον και η γυναίκα από το Ορεγκον που κατέθεσαν μήνυση εναντίον της κατάφεραν ήδη να αναβληθεί το σβήσιμο των (προσωπικών)
δεδομένων που έχει συγκεντρώσει. Ζητούν μάλιστα να αναγνωριστεί στη μήνυσή τους καθεστώς ομαδικής αγωγής- εάν αυτό συμβεί, οι ενάγοντες μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα εκατομμύρια.
"Πως να διαγραφώ από το facebook;"
Αν και το Facebook προσφέρει την επιλογή απενεργοποίησης του λογαριασμού δεν σου δίνει την επιλογή της διαγραφής. Δηλαδή τα δεδομένα του λογαριασμού μας μένουνε μόνιμα αποθηκευμένα σε κάποιον server της εταιρίας, απλά ο λογαριασμός δείχνει ότι είναι μη ενεργός. Ακόμα και αν επικοινωνήσετε με τους διαχειριστές η πλήρης διαγραφή των στοιχείων από το δίκτυο δεν είναι εφικτή!
Ομάδα στο Facebook πρότεινε τρόπους αυτοκτονίας
Υπόθεση αποτροπής ενδεχόμενης αυτοκτονίας μέσω Διαδικτύου έγινε σήμερα γν |
ωστή από την Αστυνομία. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ασφάλειας Αττικής, από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εντοπίστηκε στο Διαδίκτυο ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook) μέσα στην οποία είχε δημιουργηθεί από |
Έλληνες χρήστες του Ίντερνετ |
ένα γκρουπ που |
αντάλλασε απόψεις για |
ομαδική αυτοκτονία |
. Η ιστοσελίδα έχει έδρα στο εξωτερικό, ενώ ο διαχειριστής του γκρουπ που είχε σχηματιστεί μέσα σε αυτήν είναι άτομο νεαρής ηλικίας που διαμένει σε περιοχή κοντά στην |
Αττική |
. Στο γκρουπ συμμετείχαν ενεργά ως μέλη |
64 |
χρήστες του Διαδικτύου |
, ενώ σε κεντρικό σημείο της σελίδας τους είχαν αναρτημένο ως τίτλο: «Για όσους βαρέθηκαν τη ζωή τους και θέλουν κάτι διαφορετικό». Ο κεντρικός διαχειριστής και δημιουργός του γκρουπ ζητούσε από τα μέλη να του προτείνουν καλούς τρόπο |
υς αυτοκτονίας με σκοπό να εμπλουτιστεί με τέτοιο υλικό η σελίδα τους. |
Από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ζητήθηκε η συνδρομή |
ψυχολόγων |
της οργάνωσης «Αλληλεγγύη» της Εκκλησίας της Ελλάδος με σκοπό να διερευνήσουν επιστημονικά τα μηνύματα απόγνωσης και ν |
α προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Αφού μελετήθηκαν και αξιολογήθηκαν τα συγκεκριμένα μηνύματα, καθώς και τα ψευδώνυμα των μελών του γκρουπ, εντοπίστηκαν ψηφιακά τα στοιχεία του διαχειριστή, ο οποίος δήλωνε την πρόθεσή του να αυτοκτονήσει.Κλιμάκιο αστυνομικώ |
ν μαζί με ψυχολόγο μετέβη στο σπίτι του ατόμου που είχε δημιουργήσει το γκρουπ και ενημέρωσε τη μητέρα του. Όπως προέκυψε, |
ο δημιουργός του γκρουπ είναι ιδιωτικός υπάλληλος και βρισκόταν σε απόγνωση λόγω σοβαρών γεγονότων που είχαν συμβεί στη ζωή του τον τ |
ελευταίο καιρό |
. |
Για την υπόθεση ενημερώθηκε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Αθηνών Ιωάννης Αγγελάκος και παράλληλα σχηματίστηκε |
δικογραφία |
που θα υποβληθεί στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών ο οποίος και θα αποφασίσει τι θα γίνει από νομικής πλευράς. |
Το φάντασμα στο Facebook
Σε ποιο σχολείο την είχα συμμαθήτρια θέλει σκέψη. Πέρασα από κάμποσα, γι΄ αυτό και δυσκολεύομαι. Πάντως τη σιχαινόμουν. Αυτό το λέω με βεβαιότητα. Είχε άλλωστε όλα τα στοιχεία. Άριστη μαθήτρια, που έλιωνε πάνω στο βιβλίο ωστόσο πάντα δήλωνε «δεν έχω διαβάσει λέξη!», όταν στα διαγωνίσματα τη ρώταγες απεγνωσμένα κάτι απαντούσε «δε μπορώ να σου πω, μας βλέπει σου λέω μας βλέπει». Το χειρότερο όλων όμως, ήταν απουσιολόγος που λάτρευε να γράφει την απουσία σου δηλώνοντας πάντα «σου ορκίζομαι δε μπορούσα να κάνω αλλιώς». Το απόλυτο κρεσέντο-ξεφτιλίκι της όμως ήταν ότι στο λεύκωμα τελειοφοίτων του σχολείου, έγραψε μόνη της το πορτραίτο της, την αυτοπροσωπογραφία της, απονέμοντας στον εαυτό της χαρακτηρισμούς όπως «το πιο αξιαγάπητο πλάσμα με τα πιο ωραία μάτια του κόσμου».Η κατάσταση δηλαδή ήταν εντόνως ανησυχητική και υπήρχαν βαρβάτες ενδείξεις, σαν την έρμη την Θώδη, αλλά προφανώς κανείς δεν είχε χρόνο να ασχοληθεί πολλώ δε μάλλον αφού την αποθέωναν ως «αρίστη». Για να μη σας πολυλογώ, στη μαθητική μας ζωή, της έδειξα με κάθε τρόπο, ως γνήσια σκορπίνα, όλη μου την αντιπάθεια.
Κάποτε λοιπόν τελειώσαμε το σχολείο και πήρε ο καθένας το δρόμο του. Μάθαινα κατά διαστήματα νέα της. Η αριστούχος μπήκε στο δημόσιο και έζησε ως ζόμπι, ενυμφεύθη δε τρις. Ίσως δεν εντόπισε τον άνδρα που θα εκτιμούσε το «αξιαγάπητο πλάσμα με τα ωραιότερα μάτια του κόσμου» και προφανώς «δεν τον πήρε» αρκούντως ανακουφιστικά (να το πω κομψά) δεδομένου ότι οι ωραιοπαθείς γενικώς αυνανίζονται επιτυχώς με την εικόνα τους και μόνο.
Τη συνάντησα δε κάπου τυχαία και είχε τη ξινίλα και το ανικανοποίητο που περίμενα στο μάτι. «Το ωραιότερο μάτι του κόσμου». Βεβαίως έκοψα πέρα. Μέχρι προ ημερών, που τα άτιμα τα κωλόπαιδά μου με έπεισαν, να κάνω σελίδα στο Facebook… Έρμη μάνα! Το book με μάρανε! Και πλάκωσαν λέει φίλοι… Τι να τους κάνω τους φίλους; Δε μου φτάνουν αυτοί που έχω! Καμιά 10αρια λατρεμένους δικούς μου και ένα σωρό μπακούρια που πρέπει ν΄αποκαταστήσω του Γιάννη. Που μαγειρεύω και στρώνονται στον καναπέ και κατά διαστήματα τους γυρίζω να μην «ανοίξουν». Κι είμαστε και σε ηλικία απαιτήσεων, βγάζουμε βλάβες, απασχολούμε ο ένας τον άλλον, χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον. Ξέρεις τι κόπο έχει η αγάπη; Τα αξιαγάπητα φιλαράκια μου. Τα παλιά, τα νέα… Δεν πιστεύω στους κεραυνοβόλους έρωτες αλλά στις κεραυνοβόλες φιλίες όπως μου είχε πει ο γλυκύτατος Γιώργος Παπαστεφάνου σε μια συνέντευξη.
Άκου να ’χω φίλους να μετράω! Και έκανα σελίδα στο facebook και ποια εμφανίστηκε γαμώ την ατυχία μου; Η απουσιολόγος! Με τα ωραιότερα μάτια! Να χέσω μέσα!!! Να γίνουμε φίλες! Είπα να κόψω πάλι πέρα, αλλά μετά σκέφτηκα να πάρω εκδίκηση… Για όλες εκείνες τις απουσίες. Λέω να τη συναντήσω. Έτσι για να της φωνάξω μ΄όλη μου τη δύναμη παρούσα… Γιατί αρκετά χρόνια μετά, με θέα πλέον τα 50… Τι θέα δηλαδή; Φάτσα κάρτα!! Μια αγωνία είχα μόνιμα στη ζωή μου. Μη πεθάνω πριν πεθάνω… Παρούσα λοιπόν φάντασμα του facebook! Πολλές φορές παθούσα αλλά ευτυχώς πάντα παρούσα
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1.Στοιχεια σελ.1
2.Εισαγωγή σελ.2
3.Συμπεράσματα της έρευνας για το facebook σελ.3-5
4.Ποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από τους απρόσωπους φίλους σελ.6-9
5.Κάποιος μας βλέπει σελ 10-12
6.Πως να διαγράψω το facebook? σελ.12
7.Ομάδα στο facebook πρότεινε τρόπους αυτοκτονίας σελ.12-13
8.Το φάντασμα του facebook σελ. 14-15