Παρακαλώ καταθέστε τις εργασίες σας σε μορφή νέας ανάρτησης.

______________________________________________________________________

"Facebook και εκπαίδευση" ΤΖΙΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ



ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΘΕΜΑ: FACEBOOK ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ: ΤΖΙΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ




ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή
Γενικά για το Facebook
Το Facebook στην εκπαίδευση
Περιορισμοί του Facebook όσο αναφορά τη διδασκαλία και την εκπαίδευση
Elearning
Συμπέρασμα
Βιβλιογραφία

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην παρακάτω εργασία παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο το Facebook μπορεί να προσφέρει στον κόσμο της εκπαίδευσης. Θα αναφέρουμε μερικά ιστορικά στοιχεία όσο αναφορά τη δημιουργία και τον τρόπο χρήσης των Κοινωνικών δικτύων καθώς και την ιστορική αναδρομή του ίδιου του Facebook. Επιπλέον θα δούμε τι το κάνει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα και γιατί, καθώς και ορισμένα χαρακτηριστικά που περιέχει μόνο το Facebook. Επίσης θα αναφέρουμε κάποια θετικά στοιχεία που βοήθησαν στην εκπαίδευση μέσω διαδικτύου αλλά και ορισμένα αρνητικά που παρουσιάστηκαν. Τέλος παρουσιάζεται και η νέα μορφή μάθησης elearning.


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Από την αρχή της βιομηχανικής επανάστασης, οι κοινωνικοί σχολιαστές παρουσίασαν ιδέες που σχολιάζουν πάνω στην επίδραση που έχει η τεχνολογία στην ανθρώπινη κοινωνική αλληλεπίδραση μέσω οποιασδήποτε σύγχρονης εφεύρεσης. Οι ιδέες αυτές λαμβάνουν υπόψη το πώς η αλλαγή της τεχνολογίας θα μπορούσε να επηρεάσει το πώς διαπλέκονται οι άνθρωποι. Λόγω της ανάπτυξης του διαδικτύου, οι άνθρωποι μπορούν να σχηματίσουν σχέσεις και με άτομα που βρίσκονται σε μακρινές από αυτούς γεωγραφικές θέσεις.
Συνήθη προβλήματα σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης έχουν να κάνουν με ζητήματα ασφάλειας, προστασίας της ιδιωτικής ζωής, ακατάλληλο περιεχόμενο αλλά και παρενόχλησης στον κυβερνοχώρο.
Το Internet έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Την τελευταία τετραετία έχει δημιουργήσει ένα περιβάλλον αυξημένης κοινωνικής αλληλεπίδρασης, όπου οι χρήστες έχουν την δυνατότητα να συνεργάζονται, να επικοινωνούν, να χρησιμοποιούν υπηρεσίες ελεύθερα.

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ FACEBOOK
Ιδρύθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2004, το Facebook κατά κύριο λόγο ανήκει στον συγγραφέα Mark Zuckerberg με τη Microsoft να έχει μερίδιο 1,6 % μετά την καταβολή 240 εκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η εταιρεία αξίζει 15 δισεκατομμύρια δολάρια και κατά εκτίμηση η ετήσια πώληση φτάνει τα 150 εκατομμύρια δολάρια. Το μόνο που χρειάζεσαι για να ενταχθείς στο Facebook είναι μια έγκυρη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Τα χαρακτηριστικά του Facebook είναι τα εξής:
‘’The Wall’’ : είναι ένα μέρος όπου μπορούν να τοποθετήσουν μηνύματα ο ένας στο profile του άλλου.
‘’Pokes’’ : εικονικά σπρωξίματα που μπορεί να δώσει ο ένας στον άλλο.
‘’Users Status’’ : πληροφορίες που μπορούν να δοθούν στους φίλους σχετικά με τις τρέχουσες δράσεις του χρήστη.
‘’News Feeds’’ : όπου το Facebook μπορεί να ανακοινώσει αλλαγές του site όπως επερχόμενες εκδηλώσεις, αλλαγές profile και γενέθλια φίλων.
‘’Photo’’ εφαρμογές : οι χρήστες μπορούν να φορτώσουν φωτογραφίες για να τις δουν οι φίλοι τους.
Το Facebook έχει 2 αρχές όταν πρόκειται για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Δίνεται η δυνατότητα στον χρήστη να έχει πλήρη έλεγχο των δεδομένων και πληροφοριών του αλλά ταυτόχρονα να έχει πρόσβαση στις πληροφορίες που οι άλλοι φίλοι του επιθυμούν να μοιραστούν. Εκτός από τους όρους του Facebook επιτρέπει στους διαχειριστές διάφορων τοποθεσιών να έχουν πρόσβαση στα Profile των χρηστών και

του υπολογιστή, καθώς και η παρακολούθηση χρήσης του χρήστη. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το Facebook δεν είναι χωρίς ασφάλεια.
Το Facebook επιτρέπει ένα απλό κείμενο για τους χρήστες που θέλουν να προσαρμόσουν τις λεπτομέρειες τους
Το Facebook αλλά και γενικά όλα τα Social Networks είχαν παρόμοιες αρχές και ένα σχέδιο κοινωνικής δικτύωσης ως βάση του. Αρχικά ξεκίνησε στις αίθουσες του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ. Στο οποίο είχαν πρόσβαση μόνο τα μέλη του Πανεπιστημίου. Στην συνέχεια διευρύνθηκε ώστε να περιλαμβάνει άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως αναγνωρισμένες σχολές, κολέγια, πανεπιστήμια, οργανισμούς και εταιρείες εντός των ΗΠΑ, τον Καναδά και άλλα αγγλόφωνα έθνη.
Το Σεπτέμβριο του 2006 το Facebook έγινε διαθέσιμο σε όλους τους χρήστες του Internet.

ΤΟ FACEBOOK ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τα τελευταία χρόνια, σε μια προσπάθεια αύξησης της αποτελεσματικότητας της μάθησης παρατηρείται αναδόμηση των παραδοσιακών μαθησιακών περιβαλλόντων σύμφωνα με θεωρίες που απορρέουν από τη φιλοσοφία του κονστρουκτιβισμού (constructivism). Αν και δεν πρόκειται για νέα φιλοσοφία, οι κονστρουκτιβιστικές προσεγγίσεις στη μάθηση αποκτούν σήμερα αυξανόμενη βαρύτητα γιατί φαίνεται να απέτυχαν τα παραδοσιακά ≪δασκαλοκεντρικά≫ μοντέλα, που εστίαζαν στη μετάδοση αποσπασματικής γνώσης, απομονωμένης από το πλαίσιο εφαρμογής της, ενώ οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις διευκολύνουν ιδιαίτερα την υλοποίηση των προσεγγίσεων αυτών.
Σύμφωνα με τις κονστρουκτιβιστικές προσεγγίσεις, τα κύρια χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένα αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον βασιζόμενο στις ΤΠΕ είναι τα ακόλουθα:
– Έμφαση στις δραστηριότητες στις οποίες πρέπει να εμπλακεί ο χρήστης παρά στο περιεχόμενο που πρέπει να μεταδοθεί προς το χρήστη
– Μαθησιακό περιεχόμενο που να κινεί την εσωτερική περιέργεια του χρήστη
– Δυνατότητες οικοδόμησης της γνώσης μέσα από την ενεργό διερεύνηση, τον πειραματισμό και την ανακάλυψη
– Αυθεντικές, ρεαλιστικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την πραγματική ζωή και διευκολύνουν τη μάθηση σε ένα πλαίσιο αναφοράς (contextual learning)
– Δραστηριότητες επίλυσης προβλημάτων, που αντανακλούν την πολυπλοκότητα της πραγματικής ζωής και αποφεύγουν την υπεραπλούστευση
– Δυνατότητες διασύνδεσης της νέας γνώσης με την πρότερη γνώση του χρήστη
– Δυνατότητες εφαρμογής της νέας γνώσης
– Δυνατότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης για τη συνεργατική κατασκευή της γνώσης
– Ελκυστικό περιβάλλον με τη χρήση πολυμέσων
– Υψηλό βαθμό διαδραστικότητας και δυνατότητες άμεσου χειρισμού αντικειμένων
– Χρήση πολλαπλών, εναλλακτικών μορφών αναπαράστασης
– Παροχή δυναμικών, διαδραστικών προσομοιώσεων των εννοιών και διαδικασιών που μελετώνται
– Μη γραμμική δόμηση του μαθησιακού περιεχομένου
– Ελευθερία εξερεύνησης του περιβάλλοντος
– Έλεγχο της διαδικασίας μάθησης από τον ίδιο το χρήστη.
Η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των ομάδων σίγουρα έχει και θετικά αποτελέσματα. Σε άρθρο του στη βρετανική εφημερίδα ‘’The Independent’’, ο δημοσιογράφος Harriet Swain σκιαγράφησε την καινοτομία των ερευνητών για ορισμένα Αγγλικά Πανεπιστήμια να επικοινωνούν με τους μαθητές τους στο Facebook. Με το Facebook οι ακαδημαϊκοί μπορούν να μαθαίνουν περισσότερα για τους φοιτητές που διδάσκουν απλώς και μόνο με την προβολή του προφίλ τους σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης.
Τα Πανεπιστήμια μαθαίνουν να χρησιμοποιούν υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης και να διαθέτουν πληροφορίες στις σελίδες group των φοιτητών. Ωστόσο αυτές οι σελίδες είναι ιδιόκτητες και κάθε πληροφορία παραμένει στην κυριότητα των ιδιοκτητών.
Σε μια πρόσφατη μελέτη για το Σχολείο Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, είχε παρατηρηθεί ότι το Facebook χρησιμοποιούταν μεταξύ βιβλιοθηκονόμων. Όπως για την προαγωγή σχετικών εκδηλώσεων της βιβλιοθήκης. Επεσήμανε επίσης ότι το Facebook έχει μια σειρά σχετικών εργαλείων, όπως εργαλεία αναζήτησης COPAC, καθώς και διάφορα εργαλεία που επιτρέπουν σε εικονικές βιβλιοθήκες ή λίστες τις οποίες μπορούσαν να μοιραστούν με άλλους.


ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥ FACEBOOK ΟΣΟ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το ποσό των πληροφοριών που ανταλλάσσονται μεταξύ των χρηστών των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ποικίλει σε μεγάλο βαθμό. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να υποκλαπούν και να χρησιμοποιηθούν για παράνομη χρήση.
Το Facebook μπορεί να είναι πιθανός κίνδυνος για τους εκπαιδευτικούς, καθώς ορισμένες εφαρμογές επιτρέπουν του χρήστες να επικοινωνούν μέσω του δικτύου κοινωνικής δικτύωσης. ‘’The Wall’’, το οποίο είναι μια εφαρμογή εντός Facebook, είναι παρόμοιο με ένα πίνακα συζητήσεων. Το περιεχόμενο μπορεί να οδηγήσει σε δυσφήμιση ή δυσφημιστικά μηνύματα στην σελίδα Facebook του χρήστη.
Υποδεικνύεται επίσης στους εκπαιδευτικούς πως πρέπει να καθορίσουν το είδος των πληροφοριών που παρουσιάζουν στους σπουδαστές μέσω μιας υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης για να αποφύγει τυχόν αρνητικές διακλαδώσεις και να προστατεύσει την αξιοπιστία του στην τάξη. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν τον τρόπο προσέγγισης ενός μαθητή με βάση τον τομέα, όπως για παράδειγμα το επίπεδο της συμμετοχής μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στους φοιτητές, λόγω των δηλώσεων που σχετίζονται με το Facebook.
Ένας άλλος τομέας, που μπορεί να επηρεάσει τη μαθησιακή εμπειρία για τους μαθητές, είναι ο τύπος των διαφημίσεων που εμφανίζονται στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Όταν οι σπουδαστές ανακαλύπτουν πληροφορίες που αφορούν μελέτες με την υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης το επίπεδο του μάρκετινγκ μπορεί να θεωρηθεί ακατάλληλο. Αυτός είναι ένας παράγοντας πέρα από τον έλεγχο της ακαδημαϊκής κοινότητας, και είναι μια υπηρεσία που κάθε χρήστης συμφωνεί κατά την εγγραφή και τη δημιουργία ενός λογαριασμού στην υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης.






ELEARNING
Μια νέα γενιά εφαρμογών elearning που αφορούν την γλωσσική εκπαίδευση, προσπαθούν να εκμεταλλευθούν τα νέα ‘’κοινωνικά’’ εργαλεία του internet για να δώσουν τη δυνατότητα στο χρήστη την εμπειρία της επαφής με την γλώσσα που επιθυμεί. Ένας τέτοιος ‘’εικονικός κόσμος’’, όπου οι μαθητές μπορούν να κινηθούν , να επικοινωνήσουν και να αλληλεπιδράσουν σε πραγματικό χρόνο με φυσικούς ομιλητές της γλώσσας είναι και το facebook.
Αυτή η νέα γενιά υπηρεσιών στο World Wide Web, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ευκολία της πρόσβασης στο Διαδίκτυο έχει γίνει πλέον μέρος της καθημερινής ζωής των χρηστών. Αυτό έχει επιτρέψει τη δημιουργία online κοινοτήτων όπου έχουμε τη δυνατότητα 1) της αναζήτησης, δημοσίευσης και ανταλλαγής κάθε είδους πολυμέσων αρχείων 2) σήμανσης, περιγραφής και δημιουργίας του Κοινωνικού bookmarking 3) η αυτόματη ειδοποίηση του περιεχομένου που ο ίδιος ο χρήστης επιλέγει αλλά και επιμερισμό εργασιών ή άλλων αρχείων με διάφορους χρήστες.
Οι χρήστες είναι όλων των ηλικιών, αλλά κυρίως νέοι 13-17 ετών οι οποίοι θεωρούν το διαδίκτυο ως ένα φυσικό περιβάλλον για την ψυχαγωγία, ενημέρωση και εκπαίδευση. Γι’ αυτό και προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις εφαρμογές ηλεκτρονικής μάθησης στο έπακρο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Το Facebook ασφαλώς και αποτελεί ένα χρηστικό μέσο στον κόσμο της εκπαίδευσης. Αρκεί οι χρήστες του να γνωρίζουν τους απαραίτητους κανόνες ασφαλείας, ώστε η χρήση του να είναι ασφαλής και αποτελεσματική ταυτόχρονα. Υπάρχουν θετικά και αρνητικά στοιχεία του Facebook. Ο μόνος τρόπος σωστής χρήσης του Facebook είναι το να χρησιμοποιούμε και εμείς από τη μεριά μας τη λογική και τη σοφία ώστε να προστατεύουμε τον εαυτό μας από προβλήματα που μπορούν να παρουσιαστούν!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Language learning in Virtual Words
Panagiotis Panagiotidis, Panagiotis Arvanitis
Aristotle University of Thessaloniki


Faculty of Education
Emenging Technologies Conference 2008
University of Wollongong Year 2008
An Introduction to the potential of social networking sites in education
S. Griffith L. Liyanage
University of Western Sydney University of Western Sydney


Social Networking Sites: Definition, History and Scholarship
Danah M. Boyal
Nicole B. Ellison
17 DEC 2007


Μ. Παπαστεργίου
Ε. Θηραίος
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τρίκαλα
Κέντρο Υγείας Βάρης και Κλινική Κοινωνικής και Οικογενειακής Ιατρικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ηράκλειο
Information and communication technology in health education: Theoretical framework, empirical findings and research perspectives.