ΣΧΟΛΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣΘΕΜΑ: FACEBOOK ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΗΜΟ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ: ΔΑΦΝΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΕΛ.1… FACEBOOK ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ-ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ FACEBOOK-ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
ΣΕΛ.2… ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ FACEBOOK ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΤΕΘΗΜΕΝΑ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΟΥΝ
ΣΕΛ.3… ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ FACEBOOK ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΕΙΝΑΙ
ΣΕΛ.4… ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK
ΣΕΛ.6… ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
FACEBOOK KAI ENHMEΡΩΣΗ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ FACEBOOK
Σύμφωνα με το βιβλίο των Kera McElvain και Corbin Smyth, το οποίο δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2006 με τίτλο «ΤΗΕ BULLETIN», που σημαίνει «ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ», «Το facebook είναι κάτι παραπάνω από μια ιστοσελίδα. Είναι μια ιστοσελίδα που δε μοιάζει με καμία από αυτές που υπάρχουν την παρούσα στιγμή. Ακόμα και η αστυνομία το χρησιμοποίησε για να αναγνωρίσει κάποια νεαρά άτομα που προκάλεσαν ταραχές μετά από νίκη μιας ποδοσφαιρικής ομάδας σε ένα γήπεδο. Ένας σύμβουλος σε συνεργασία με έναν μαθητή το χρησιμοποίησαν, για να ανακαλύψουν τελικά ότι τα νεαρά αυτά άτομα παρακολούθησαν μαθήματα στο ίδιο δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο. Πολλοί σπουδαστές το χρησιμοποιούν για να προωθήσουν την θετική κοινωνική αλληλεπίδραση που αυτό έχει, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν το facebook για να σχηματίσουν κακόβουλες ομάδες εναντίων άλλων ατόμων.»
Σύμφωνα με τους Jennifer Whiteside, Elizabeth Murgittroyd, William Υee, Brian Gross και Tomasz Kaczmarek, καθηγητές στο πανεπιστήμιο του Michigan, «Το facebook είναι μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι χρήστες μπορούν να
επικοινωνήσουν με τους φίλους και τους συναδέλφους τους σε διαφορετικά δίκτυα και θέσεις.» Αναφέρουν επίσης πως «Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook για να συμβαδίσουν με τους φίλους τους, να φορτώσουν έναν απεριόριστο αριθμό από φωτογραφίες και βίντεο και να μάθουν περισσότερα για τους ανθρώπους που συναντούν. Η ιστοσελίδα χρησιμοποιείται για τη σύνδεση των χρηστών που την χρησιμοποιούν με βάση τα ενδιαφέροντα τους, τα μαθήματα, ή την προτίμησή τους.»
επικοινωνήσουν με τους φίλους και τους συναδέλφους τους σε διαφορετικά δίκτυα και θέσεις.» Αναφέρουν επίσης πως «Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook για να συμβαδίσουν με τους φίλους τους, να φορτώσουν έναν απεριόριστο αριθμό από φωτογραφίες και βίντεο και να μάθουν περισσότερα για τους ανθρώπους που συναντούν. Η ιστοσελίδα χρησιμοποιείται για τη σύνδεση των χρηστών που την χρησιμοποιούν με βάση τα ενδιαφέροντα τους, τα μαθήματα, ή την προτίμησή τους.»
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
«Το Facebook ξεκίνησε στις αρχές του 2004 ως ένας κοινωνικός δικτυακός ιστότοπος μόνο για χρήση ανάμεσα στους φοιτητές του πανεπιστημίου Ηarvard (Cassidy, 2006).
Σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2007 με θέμα την ανασκόπηση της ιστορίας των κοινωνικών δικτυακών τόπων , η Danah M.Boyd και ηNicole B.Ellison, αναφέρουν πως «Το Facebook σχεδιάστηκε αρχικά για να εξυπηρετεί μόνο τους σπουδαστές του πανεπιστημίου Harvard. Προκειμένου να ενταχθεί, ένας χρήστης έπρεπε να έχει μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τι ίδιο συνέβαινε και αργότερα όταν το Facebook εξαπλώθηκε και σε άλλα πανεπιστήμια. Στις αρχές του 2005 το Faceboo επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει και άλλους φοιτητές και μαθητές και τελικά όλους.»
Οι Kera McElvain και Corbin Smyth, αναφέρουν « Το Facebook δημιουργήθηκε από δύο φοιτητές του πανεπιστημίου Harvard, που ήθελαν να επικοινωνούν πιο εύκολα με τους συμφοιτητές τους στο πανεπιστήμιο, τον Φεβρουάριο του 2004. Γρήγορα έγινε τόσο δημοφιλές στο Harvard, που αυτοί το επέκτειναν και σε άλλα πανεπιστήμια. Με βάση κάποιες έρευνες, οι χρήστες του Facebook έχουν αυξηθεί αστρονομικά από 6 εκατομμυρια, τον Αύγουστο του 2005, σε 8,5 εκατομμύρια τον Οκτώβριο του 2005.»
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ TA MEΛΗ ΤΟΥ FACEBOOK ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΤΕΘΗΜΕΝΑ ΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΟΥΝ
Το 2006 οι Alessandro Acquisti και Ralph Gross, δημοσίευσαν μια έρευνα, σχετικά με το τι πληροφορίες οι χρήστες του Facebook είναι διατεθημένοι να δημοσιεύσουν. Αναφέρουν χαρακτηριστικά « Πολλά μέλη είναι επιλεκτικά ως προς το τι πληροφορίες θα δημοσιεύσουν. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι δημοσιεύουν τα γενέθλιά τους αλλά κρύβουν τον αριθμό των κινητών τηλεφώνων τους. Όταν κάναμε την έρευνα, ανακαλύψαμε πως οι περισσότεροι από αυτούς που εγκατέλειψαν το Facebook, σαν χρήστες σε σύγκριση με αυτούς που συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν, δεν ήθελαν να δημοσιοποιούν πληροφορίες όπως τα γενέθλιά τους (85,71% δεν παρέχουν αυτή την πληροφορία, ενώ το 86,12% των τωρινών μελών ισχυρίζονται πως την παρέχουν). Οι γυναίκες-μέλη δεν είναι περισσότερο ή λιγότερο πιθανόν σε σύγκριση με τους άντρες-μέλη να δημοσιεύσουν πληροφορίες όπως τα γενέθλιά τους, την πολιτική τους άποψη ή το όνομα του συντρόφου τους, είναι όμως λιγότερο πιθανόν να δημοσιεύσουν πληροφορίες όπως τον αριθμό του κινητού ή σταθερού τηλεφώνου τους ( λιγότερο από το 29% των γυναικών παρέχουν αυτή την πληροφορία, ενώ περίπου το 50% των ανδρών την παρέχουν). Πιο κάτω βρίσκεται ένα κομμάτι της έρευνάς μας.
ΠΟΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡEΧΕΤΕ ΣΤΟ FACEBOOK ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ
ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΩ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ | ΠΑΡΕΧΩ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΗΣ | ΠΑΡΕΧΩ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΑΛΛΑ ΣΚΟΠΙΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ Η ΑΚΡΙΒΗΣ | |
ΓΕΝΕΘΛΙΑ | 12% (29) | 84% (195) | 3% (8) |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΚΙΝΗΤΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ | 59% (138) | 39% (90) | 2% (4) |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΤΑΘΕΡΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ | 89% (207) | 10% (24) | 0% (1) |
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ | 73% (169) | 24% (55) | 3% (8) |
ΣΚΟΠΟΣ ΧΡΗΣΗΣ | 24% (56) | 75% (173) | 1% (3) |
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ | 42% (97) | 53% (122) | 6% (13) |
ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ | 38% (88) | 59% (138) | 3% (6) |
ΟΝΟΜΑ ΣΥΝΤΡΟΦΟΥ | 71% (164) | 28% (65) | 1% (3) |
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ | 42% (97) | 53% (122) | 6% (13) |
ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΕΧΟΥΝ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ FACEBOOK
Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα που δημοσίευσαν το 2009 οι Tatjana Taraszow, Aysu Arsoy, Georgina Shitta kai Yiannis Laouris στην Κύπρο, αναφέρεται πως όλοι οι συμμετέχοντες δημοσιεύσουν το πραγματικό τους όνομα, 97% αποκαλύπτουν το γένος τους, 97% βάζουν πραγματική δική τους φωτογραφία, 51% δημοσιεύουν το μέρος που μένουν και 88% δημοσιεύουν την ημερομηνία γενεθλίων τους, με το 67% να δημοσιεύει ολόκληρη την ημερομηνία και 21% να δημοσιεύει μισή την ημερομηνία όπως για παράδειγμα μόνο μήνα και ημέρα και όχι έτος. Στη συνέχεια περίπου οι μισοί συμμετέχοντες (49%) δημοσιεύουν το e-mail τους και μονο το 3% δημοσιεύει τον αριθμό κινητού ή σταθερού τηλεφώνου του.
Ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε 14 Δεκεμβρίου 2005 από τους Harvey Jones και Jose Hiram Soltren, αναφέρει χαρακτηριστικά: « Οι χρήστες του Facebook μπορούν να μοιράζονται όποιες πληροφορίες θέλουν εκείνοι για τον εαυτό τους και μάλιστα μπορούν να ελέγξουν ποιοι μπορούν να τις δουν και ποιοι όχι. Η σελίδα με τις ρυθμίσεις ασφαλείας στο Facebook, επιτρέπει σε κάθε χρήστη να καθορίσει εκείνος ποιες πληροφορίες θα είναι προσβάσιμες για εκείνους που δεν είναι φίλοι του και βλέπουν το προφίλ τους. Κάθε χρήστης μπορεί επίσης να καθορίσει μέσω της ίδιας σελίδας ποιοι από τους φίλους τους μπορούν να δουν συγκεκριμένες πληροφορίες και ποιοι όχι. Με άλλα λόγια μπορεί αν εκείνος θέλει, να επιλέξει να μην φαίνεται για παράδειγμα η διεύθυνση e-mail του σε κανέναν, παρά μόνον σ’εκείνον ή ακόμα να μαρκάρει συγκεκριμένα άτομα στα οποία δεν θέλει να φαίνεται η διεύθυνση e-mail του.»
ΤΡΟΠΟΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΜΕΣΩ FACEBOOK
Στις 9 Δεκεμβρίου 2007, ο Justin Smith έγραψε ένα άρθρο σχετικά με τους τρόπους ενημέρωσης στο Facebook. Αναφέρει λοιπόν «Με την σελίδα του προφίλ, ο καθένας μπορεί να ενημερώσει τους υπόλοιπους για το τι μουσική ακούει, ποιο είναι το μεγάλο πάθος του, τι μάρκες προτιμάει, καθώς και να αποκαλύψει πληροφορίες για τον εαυτό του, διαλέγοντας ποιες θέλει να δημοσιοποιήσει και ποιες όχι. Επίσης οι ομάδες είναι ο πιο παλιός και ο πιο απλός τρόπος για να κάνει κάποιος πολύ κόσμο να ενημερωθεί σχετικά με το προ’ι’όν που θέλει να διαφημήσει, το είδος της μουσικής που θέλει να προωθήσει ή ακόμα, να γνωστοποιήσει ο,τιδήποτε έχει στο μυαλό του. Οι ομάδες λοιπόν, είναι ο πιο εύκολος τρόπος ενημέρωσης. Μόλις κάποιος γίνει μέλος σε μια ομάδα,μπορεί αυτόματα μέσω ενός μηχανισμού να καλέσει όλους τους φίλους του να γίνουν κι εκείνοι μέλος. Από αυτή τη στιγμή και μετά, όλοι μπορούν να βλέπουν αυτά που δημοσιεύει εκείνος που δημιούργησε την ομάδα.
Από την άλλη υπάρχουν και οι σελίδες του Facebook, που προωθήθηκαν το Νοέμβριο του 2007, σαν ένας τρόπος εμπορίου πολλών όμως ειδών. Έτσι, λόγου χάρη, εύκολα μπορεί κάποιος να καθιερώσει μια καινούρια μάρκα στην αγορά. Φυσικά οι σελίδες έχουν διαφορές από τις ομάδες, όπως για παράδειγμα το ότι αυτός που τις δημιουργεί μπορεί να στέλνει μηνύματα σε όσα μέλη θέλει, ενώ στις ομάδες ο αριθμός είναι περιορισμένος.» Υπάρχει για παράδειγμα, η ομάδα “Médecins Sans Frontières Greece (MSF)| Γιατροί Χωρίς Σύνορα (ΓΧΣ)”, όπου ο κάθε χρήστης ενημερώνεται για την δράση τους και έχει προς το παρόν 10.400 μέλη.
Ο Justin Smith συνεχίζει: «Στη συνέχεια, υπάρχουν και τα συμβάντα στο Facebook που είναι μια δωρεάν εφαρμογή, που ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει, προκειμένου να ενημερώσει τον κόσμο του Facebook για διάφορα συμβάντα που πρόκειται να λάβουν χώρα.
Υπάρχουν κατόπιν και τα εισερχόμενα του Facebook. Είναι σαν τα e-mails, όχι όμως με τόσες πολλές δυνατότητες. Τα εισερχόμενα δηλαδή του Facebook δεν μας δίνουν τη δυνατότητα να ψάξουμε,να φιλτράρουμε τα μηνύματα που δεχόμαστε ή να τα ταξινομήσουμε. Δεν έχει σημασία αν κάποιος χρήστης του Facebook έχει κάποιον άλλον φίλο ή όχι για να του στείλει ένα εισερχόμενο.»
Όπως βλέπουμε το Facebook παρέχει στους χρήστες του πολλές υπηρεσίες και εφαρμογές, με τις οποίες αυτοί μπορούν να ενημερώνονται για μια πληθώρα πραγμάτων.
Συνεχίζοντας ο Justin Smith προσθέτει: « Όλοι οι χρήστες-μέλη του Facebook λαμβάνουν τις ειδοποιήσεις του Facebook. Αυτές τους γνωστοποιούν για ο,τιδήποτε συνέβη όσο εκείνοι έλειπαν. Όλες όμως οι ειδοποιήσεις έχουν σχέση με τους ίδιους τους χρήστες. Τους ειδοποιούν λόγου χάρη για σχόλια που έγιναν από άλλους χρήστες, σε μια δημοσίευση για παράδειγμα που πριν είχαν σχολιάσει και εκείνοι.
Εκτός από τις ειδοποιήσεις του Facebook μέσα από το ίδιο το Facebook, οι χρήστες λαμβάνουν ειδοποιήσεις κ μέσω του προσωπικού τους λογαριασμού e-mail. Στο e-mail τους έρχονται αναφορές για το τι συνέβη όσο εκείνοι έλειπαν και όχι μόνο. Αν κάποιος προσπαθήσει να εισβάλλει στον λογαριασμό κάποιου άλλου χρήστη και να αλλάξει τον κωδικό πρόσβασής του, τότε ο δεύτερος ειδοποιείται μέσω του e-mail του για την ενέργεια αυτή.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Το facebook είναι ένας τρόπος κοινωνικής δικτύωσης ευρέως εξαπλωμένος. Ξεκίνησε από δύο μαθητές του πανεπιστημίου Harvard και μόνο για το πανεπιστήμιο Harvard και κατέληξε να χρησιμοποιείται από πολλά εκατομμύρια μέλη. Το facebook παρέχει πολλές υπηρεσίες με τις οποίες μπορούν τα μέλη του να ενημερώνονται. Τέτοιες υπηρεσίες είναι το inbox, οι ομάδες, οι σελίδες, η σελίδα του προφίλ (όπου ο καθένας μπορεί να ενημερωθεί για το τι μουσική ακούει κάποιος άλλος, αλλά και για πολλά άλλα πράγματα), τα συμβάντα στο facebook και οι ειδοποιήσεις του facebook λαμβάνονται κ στο facebook, αλλά και στον προσωπικό λογαριασμό e-mail.
Αυτό που επιπροσθέτως όμως προσφέρει ενημέρωση και πληροφορίες είναι chat. Ο καθένας μπορεί να μιλήσει γραπτώς με κάποιον άλλον εκείνη τη στιγμή που είναι συνδεδεμένος. Μπορεί επιπλέον να επιλέξει αν εκείνος θέλει να είναι μεν συνδεδεμένος, αλλά να μην φαίνεται στους υπόλοιπους χρήστες-μέλη που είναι συνδεδεμένοι εκείνη τη στιγμή.
Συμπερασματικά, το facebook, είναι ένας δικτυακός τόπος με πλούσια και γρήγορη ενημέρωση.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
www.scholargoogle.com